måndag 4 augusti 2008

Varm tempolöpning!

Efter att ha jobbat av sig gårdagens kräftskiva med tungt trädgårdsarbete iform av rot grävning, skorstens demontering och sten upptagning så var det dags att testa om träningen gett något resultat.
Dagens utmaning var att springa 10 km under 50 minuter! 1,5 km uppvärmning i 5:00 tempo (lite väl snabbt) och lite streching så var det dags att börja springa lite tempo. Tempot blev lite väl snabbt i början då jag kännde mig i riktigt god form jag fullkomligt flög fram i Björket.
Efter ca 6 km började jag känna att jag nog glömt att dricka tillräckligt med vatten under dagen, det var ju trots allt 25 grader varmt och det känndes nu efter varje km som blev jobbigare och jobbigare, tempot därefter.
Slutsats, underskatta inte värmen, uppvätskning är oerhört viktigt, vatten är riktigt gott efter ett pass som detta!

Sträcka totalt: 11,39 km
Tid: 55:04 (inklusive uppvärmningen) 4:50/km
Pulsmedel: 151 bpm
Tempolöpningen blev bara 9,61 km med en snitt på 4:48/km och då var de sista km riktigt långsamma jag var riktigt trött när jag kom hem.

Träningen enligt programmet har ökat på min kondition enormt och jag hardessutom ett helt annat tempo i steget. Strukturerad träning är här för att stanna om nu kroppen håller.

2 kommentarer:

Benet sa...

Bra tempo där! Ett tips tills nästa gång är att värma upp i något långsammare takt, kanske 3k i 6-tempo. Sedan köra ett par 100-meters-strides för att få upp pulsen och farten innan tempolöpningen drar igång på allvar.

4:48 är bra! Håll det i 21k och du har en finfin halvmaretid att glädjas åt (ca 1.41). Ett mål för 2009, kanske?

Mr R sa...

Ja det stämmer säkert jag körde uppvärmning i drygt 1,5 km men lite snabbt, ca 5,00 tempo. Borde kanske dra ner på det tempot något.
Om kroppen håller och att jag håller i löpträningen över vintern så är det nog inte helt omöjligt med tider neråt 1,40 2009.