tisdag 24 juni 2008

Funderingar under löprundan!

Under dagens löprunda funderade jag vad jag skulle skriva i bloggen ikväll. Jag trodde aldrig jag skulle börja blogga, men efter att ha läst en massa härliga bloggar om människor som tränar och ger varandra inspiration så känns denna värld riktigt spännande. Jag har tränat mer eller mindre alltid med en massa olika saker som jogging, inlines, inlines med stavar, MTB, rullskidor, styrketräning mm. Det jag inser nu är att jag egentligen inte haft någon struktur på träningen, jag har i och för sig sprungit GBG varvet 2 ggr, Broloppet (orginalet), en massa byastaffetter samt åkt Vasaloppet 1gång. Jag har precis börjat springa igen efter ca 8 månaders uppehåll under denna tiden har jag hyfsat målmedvetet tränat styrka med fokus på att stärka bål och ben för att försöka undvika skador. Mitt mål har varit att jag skall vara i min livs form den dag jag passerar 40 strecket nästa år. Funderingarna har varit att jag skall träna så jag kan genomföra någon riktig utmaning till våren så som klassikern, marathon eller något annat kul. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad ännu, det enda jag har bestämt mig för är att träna allsidigt samt mer målinriktat än vad jag gjort tidigare.
Löprundan idag känndes helt fantastisk, jag kännde mig stark och pigg och hade bara positiva tankar i huvudet. En av dessa tankar som snurrade runt var att jag skall börja följa något träningsprogram för mer struktur i träningen. Jag är också riktigt sugen på att köpa Garmins Forerunner 405 som jag kollade in live på löplabbet idag. Denna pryl verkar helt fantastiskt rolig, kan säkert ge en mycket inspiration de dagar det tar emot. Jag har en Suunto X6 HR idag men jag saknar distansmätare och det finns inte till denna modell.
Känns också kul att skriva av sig på denna blogg samt att läsa om en massa andra tränings entusiaster där ute i detta avlånga land, det sporrar mig helt klart.
Förresten min cykel är lagad för tredje gången, ny kedja och nytt kuggpaket bak, så det var väl f_n om jag inte kommer ända hem nästa pass.
Nej klockan börjar bli mycket dags för spikmattan innan jag somnar gott!

Tid: 35.02 min
Puls medel: 154
Distans: 6.65 Km enligt jogg.se
Plats: Hemma vid

4 kommentarer:

Magda Gad sa...

Hej, hittade hit av en slump. Kul att du försöker strukturera upp din träning, att skriva blogg är en bra del av det!

Kämpa på!

Benet sa...

Kul att du hittat till bloggandet. Det är en sporre som inte är att förakta.

Struktur på sin träning tycker jag är en viktig ingrediens, för att verkligen få ut nånting av all den tid man lägger ner.

Din löptur låter riktigt skön. Jag längtar nåt så förbannat ut i löpspåret igen. Snart, snart... Tålamod!

Benet sa...

Om du vill mäta dina rundor (innan du skaffat dig en GF405...), så finns det ett bra verktyg på jogg.se.

Mr R sa...

Magda: trevligt med nya besökare, jag läste lite i din blogg, du låter ju hyfsat tränings villig.
Benet: Tack för tipset med jogg.se, jag har mätt upp rundan till 6.65 km.